Saturday 27 March 2010

Lørdag

Well, så jeg fik sagt farvel på sprogskolen, hvilket var lidt sørgeligt, det her med at have levet så mange steder de sidste 2 år har den uheldige følgevirkning, at jeg møder en del mennesker jeg godt kan lide, og som jeg har det hyggeligt med, som jeg så forlader. Igen og igen. Men i den forbindelse, lad os tage dagens eksterne fund, som må siges at dække det meste af spekteret, diamesisk, diafasisk og diakronisk:

Først det geniale digt Yorick-Columbus af Nietzsche:

Freundin! sprach Columbus, traue
Keinem Genueser mehr!
Immer starrt er in das Blaue -
Fernstes lockt ihn allzusehr!

Fremdestes ist nun mir teuer!
Genua - das sank, das schwand -
Herz, bleib kalt! Hand hält das Steuer!
Vor mir Meer - und Land? - und Land?

Dorthin will ich - und ich traue
Mir fortan und meinem Griff.
Offen ist das Meer, ins Blaue
Treibt mein Genueser Schiff.

Alles wird mir neu und neuer,
Weit hinaus glänzt Raum und Zeit -
Und das schönste Ungeheuer
Lacht mir zu: die Ewigkeit


Og derefter en sang, jeg har gjort meget nar ad, men som har det awesome vers: "Aunque me duela más que a ti, tengo en la mano los billetes, debo subir al autobús, ya me han pitado un par de veces." Ja, det er el arrebato med búscate un hombre que te quiera:



2 comments:

  1. Kio, el Julian es un clásico.
    Og ved ikke- føles ikke helt ok at se Yorick- Columbus udenfor en bog. Det er som om grænserne for digtet mangler.
    MLD

    ReplyDelete
  2. molt cañero el blog.
    MLD

    ReplyDelete

Followers