Tuesday 23 June 2009

tirsdag

Dagens soundtrack Vanexxa:La verdadera revolución. Fordi "too much is never enough" naar det drejer sig om hip madrilensk underground.

Saa igaar da jeg sad oppe paa plaza del carmen og läste starten paa "La ciudad y los perros"(mere om det senere) kom AC og hendes käreste, Nacho, forbi. AC havde aabenbart afleveret den opgave som vi havde en lös aftale om at rette sammen, hvilket gjorde mig lettere bitter. Saa kom jeg hjem og overhörte en af nabopigerne skändes med sin käreste om nogle billeder han havde liggende af sin ekskäreste. Det var mere underholdende end det lyder(de körte begge to en "du sagde, at jeg sagde xxx og det faar mig til at föle at du mener yyy, for det jeg egentligt sagde, var zzz, og du virker som om du ikke önsker at forstaa mig"- stil, som var totalt patetisk), og da "naboerne kan höre dig" kortet blev trukket, var det svärt ikke at grine.

Saa lagde jeg mig til at sove og vaagnede ved at grine af en dröm som involverede en mandlig stripper og the mayor fra spin city til en begravelse. Jeg kan ikke huske punchlinen, men den var sikkert god.
Stod op tidligt og tog sammen med D. ind og se Mario Vargas Llosa holde en spörgetime(gratis entre i et lille auditorium), han var i byen for at blive doctor honoris causa i morgen. Det var derfor jeg havde köbt la ciudad y los perros, men han underskrev desvärre ikke böger, hvilket D. var meget foraget over. Jeg skal hilse og sige, at Vargas Llosa virker ret naiv politisk set, men han maa väre rockerberömt, for der var fyldt med fotografer og tv-kameraer. Det kommer sikkert til at se godt ud paa min rapport

3 comments:

  1. Naiv og naiv... Vargas Llosa stillede til præsident i Peru, og da han ikke blev valgt (folk foretrak Fujimori!)tog han til Spanien og skiftede nationalitet
    Far

    ReplyDelete
  2. typisk mænd! Sikkerhed i overtal, frem for sikker overtalelse.

    Jeg håber at du ikke hoppede med på hans hob, men blot klukkede din uvidenhed om xxxyyyzzz højlydt frem

    ReplyDelete
  3. Tjah, personligt mener jeg at det er naivt(og nedladende i övrigt) at kritisere befolkningen for den lave valgdeltagelse i spanien og desillusioneringen med det politiske system, og at postulere at folk i "demokratier"(min kommentering) bör väre taknemmelige for at de ikke bor i et diktatur; la moneda tiene dos caras, og disse saakaldte demokratier staar ikke alene og isolerede i verden; hvorfor er der pirater i det somaliske farvand? bl.a. fordi EU dumper giftigt affald i farvandet, der har gjort fiskeri umuligt.

    Det jeg mener, er at det er let at sige at et diktatur er daarligt, men naar et saakaldt demokratis politik er den direkte grund til at diktaturet opstaar(og f.eks. usas politik i latinamerika er först for nyligt blevet bremset noget mht. at skabe diktaturer), er det i praksis at gaa efter manden i stedet for efter bolden. Det er naivt.

    Jeg siger ligesom Putin: Hvis demokrati er det der er i Irak(som det jo paastaas), saa er det ikke den model jeg er interesseret i.

    Noget andet er at Evo Morales er andet og langt mere end Chavez' höjre haand i sydamerika: Morales er et resultat af direkte demokrati i en nästen uhört grad, og den förste indígena der er präsident i latinamerika.

    Men igen, det var mit indtryk at Vargas Llosa ikke helt havde grebet om politik, og hvis det er sandt at han skiftede nationalitet efter at have tabt valget siger det sikkert ogsaa en del om hans reelle mening om demokrati...

    ReplyDelete

Followers