Sunday 14 February 2010

Søndag

I gårsdagens version af lokalavisen var der grundet Skt. Valentinsdag(idag) et tillæg med sms/korte mails fra læserne, hvor folk kunne ønske deres partner tillykke osv. Jeg tænkte det ville være et fint eksempel på dagligdagssprog på skrift, og det er det, men det er også så meget mere! Blandt alle referencerne til Bryan Adams og Twilight og opfordringerne til mænd om at fri, var der nogle fantastiske detaljer. Vi tager highlights(jeg tillader mig at klippe lidt i indslagene):

Det mest poetisk misguidede indslag: TIE mellem
Enrico, der skriver:"X Evelyne; nn abbassarti alla serie C, pensa a me e sarà solo serie A."
og
Eugenia, med:"Se scrivi qualcosa con una matita la puoi cancellare. Il tuo nome, nel mio cuore lo porto scritto a penna."

Det mest overraskende/upassende indslag:
Le alunne dei geometri di Lecce, der skriver:"Quanto amore ci dai... quanta voglia di vivere e amare...sei il nostro prof migliore e in questo giorno ti diciamo grazie e tvtb, caro don A.M."
Brugen af sms-forkortelsen tvtb-ti vogliamo tanto bene- er den perfekte detalje, som gør det her til kunst!

Derudover var der også en, der brugte lejligheden til at få en lille kontaktannonce fyret af("søger kvinde i 30erne..."), flere forskellige fyre der skrev til samme kvinde(yeah, jeg gætter på, at der er noget at tale om hjemme hos "Maricica" den her weekend), et par mails til soldater i Afghanistan(forbløffende kedelige), folk, der mere eller mindre åbenlyst citerede digte(fragmentet "così tra questa immensità s'annega il pensier mio: e il naufragar m'è dolce in questo mare" optræder flere gange), og dem der holdt en fin balance mellem indforståede og skræmmende("sei e sarai sempre il mio pallone gonfiato").

I det hele taget en fin reminder om hvorfor jeg læser lokalaviser.

4 comments:

  1. Ahæm, må jeg foreslå at du oversætter for dine læsere?

    ReplyDelete
  2. Så fedt m læreren hehe. Og ja- oversæt lige. Fik heller ikke fat i det hele!!
    MLD

    ReplyDelete
  3. JEG KAN KOMMENTERE DIN BLOG HJEMMEFRA!!!!!!!! SÅ FEDT!!!!!!!
    og jeg har ikke noget liv når det er dagens højdepunkt, har jeg?
    MLD

    ReplyDelete
  4. Yeah, sorry, jeg blev lidt grebet af poesien:
    Den første siger: Til Evelyn. Nedlad dig/synk ikke ned til serie C. Tænk på mig, og det vil kun være serie A.
    Jeg kunne godt lide fodboldmetaforen; det kan godt være det er skt. Valentinsdag, MEN DER ER OGSÅ CHAMPIONS I DENHER UGE!!!

    Den næste siger: Hvis du skriver noget med en blyant, kan det slettes. Dit navn er skrevet med kuglepen i mit hjerte.
    Den overdrevne forklaring sammen med den prosaiske blyant/kuglepen metafor er en killercombi.

    Den næste var genial:
    Fra Eleverinderne(well, elever hunkøn flertal) fra landmålerskolen i Lecce:
    Så meget kærlighed du giver os...så meget lyst til at leve og elske...du er vores bedste prof, og på denne dag siger vi dig tak og tvtb, kære don a.m.
    normalt bruger men tvtb med ental(ti voglio tanto bene) på smser til kæresten. At bruge den i den perverterede form ti vogliamo tanto bene til en professor er mildest talt skummelt. Betydningen af voler bene er en lidt mere allround version af amare, som med amar/querer på spansk.

    til sidst har vi den besynderlige: Du er og vil altid være min oppustede/opblæste bold


    Seriøst, der var nogle virkeligt vilde nogle rundt omkring

    Poesifragmentet, har jeg søgt efter og det er taget fra et digt af Giacomo Leopardi, L'infinito, som ikke er et kærlighedsdigt, men mere en slags yderst interessant beskrivelse af en følelsesmæssig tilstand, i digtet sat i forbindelse med en naturoplevelse, men velkendt, a la i hvert øjeblik er en uendelighed.
    fragmentet siger: Således, mellem disse umådeligheder, drukner min tanke; og at forlise er mig (sødt/kærkomment/)behageligt i dette hav.

    ReplyDelete

Followers