Saturday 21 February 2009

21/2

Dagens soundtrack: Old 97's, Dance With Me http://www.youtube.com/watch?v=DDDyD0Hj5n0
og
Pignoise, Sigo llorando por ti http://www.youtube.com/watch?v=xFpUc1fxtaE
(besynderligt h.c.andersen influeret)

Ikke det store i dag, satte mig ned i GarcĂ­a Lorca parken og laeste og slappede af.
Jeg har aldrig laest noget af ham, som i oevrigt blev betegnet af Nabokov som "a very good second-class writer". Det fedeste put-down ever.

Hvis jeg skal skrive mit storvaerk om religioes ramme i film skal jeg vel snart til det. Lad os starte lidt interaktivt, med nogle spoergsmaal, som man kan komme med kommentarer til, hvis
man er interesseret(a la Who cleft the devils foot?)

Vi laegger ud med Resident Evil. En film, som kan ses som en psykologisk udviklingshistorie. De fleste vil givet kaste sig over denne mulighed, la colmena(aehh, the hive? jeg har ikke set den engelske version) er underjordisk, svarende til underbevistheden, zombierne repraesenterer fortraengninger, amnesien faar seeren med i udviklingshistorien. Dette er i og for sig ikke forkert, men efter min mening er det udbytterigt ogsaa at se filmen i en religioes sammenhaeng, af forskellige aarsager.

1)Principielt: Religion har I aartusinder haft monopol paa historiefortaelling, form saavel som indhold. Dette er ikke kontroversielt, og faktisk hvad man maatte forvente: Religionen fortaeller hvad der er aegte, og hvad der ikke er(med et specielt forhold til tidsbegrebet). I hvilken forstand er en historie aegte naar den bliver fortalt? Man paakaldte ikke muserne for sjov, men fordi man bevaegede sig rundt i lag af virkelighed, et religioest anliggende.
Vi maa altsaa by default gaa ud fra at det vil vaere fornuftigt at forsoege at antage en religioes synsvinkel; blot fordi fjernsynet er et nyt medie, er der intet begrebsmaessigt problem i at vedblive med at betragte forskellige dele eller repraesentationer af virkeligheden som et religioest anliggende, som beskrives godt med et religioest sprog.

2)Specielt: _Alle_ film er interessante i denne optik, men RE er et smukt eksempel(efter min mening).

Spoergsmaal:
1) The hive(?) er styret af et computerprogram: Hvorfor hedder det "the red queen"? og hvorfor gaar det homicidal?
(og lad os droppe alice i eventyrland referencerne, ogsaa med kaninen osv., de er mere opacte end den oplagte fortolkning: Det giver god mening at det er en hvid kanin med roede oejne, der er speciel).

vi fortsaetter senere

No comments:

Post a Comment

Followers